Wat doet een Facilitair Medewerker?

Een Facilitair Medewerker is binnen een bedrijf verantwoordelijk voor een soepele verloop van het reilen en zeilen binnen de werkomgeving. Een facilitair medewerker doet bijvoorbeeld diverse werkzaamheden, zoals de catering, schoonmaak, beveiliging, verhuizingen, leverancierscontracten en inkoop. Kortom, als een echte duizendpoot houdt de Facilitair Medewerker zich bezig met alles op facilitair vlak.

De Facilitair Medewerker ondersteunt het primaire proces, met het doel dat collega’s binnen een bedrijf hun werk goed en ongehinderd kunnen uitvoeren. Bovendien hebben alle branches een facilitair medewerker nodig. Te denken valt aan de zorg en (semi-)overheid, maar ook aan de vastgoed en zakelijke dienstverlening. Daarom zijn de werkzaamheden van een Facilitair Medewerker vrij uiteenlopend. Waar het precies uit bestaat, is afhankelijk van het type en de grootte van de organisatie. Hierbij een greep uit de taken van een Facilitair Medewerker.

Huishoudelijke werkzaamheden binnen het kantoorpand

Als facilitair medewerker regel en onderhoud je alle huishoudelijke faciliteiten in en om een kantoorpand heen. Te denken valt aan het invoeren en behandelen van facilitaire klachten, storingen, wensen en vragen. Daarnaast valt het regelen van de beveiliging en de schoonmaak in een pand ook onder zijn taken. Verder verzorgen zij ook de vergaderruimtes, regelen zij de catering en handelen de pakket- en postverzorging af. Allemaal zaken waar een Facilitair Medewerker mee te maken krijgt. Echter kunnen ook grote kantoorprojecten zoals verhuizingen, verbouwingen of renovaties onder de verantwoordelijkheid van de Facilitair Medewerker vallen. Ook werken zij veelal via het Lean principe. Dat wil zeggen dat de focus ligt op het minimaliseren van verspillingen en het maximaliseren van klantwaarde.

De facilitair medewerker zorgt voor verbinding

De Facilitair Medewerker zorgt tevens ook voor verbinding met de gebruikers van het pand. Bovendien staan zij dagelijks in contact met de gebruikers van het kantoorpand. Daarnaast zijn zij het eerste aanspreekpunt en komen de eerstelijns telefoontjes vaak bij de Facilitair Medewerker terecht. Hij of zij staat iedereen altijd vriendelijk te woord en is behulpzaam en gastvrij. Verder staan de gebruikers van een pand in verbinding met de Facilitair Medewerker door de uitgifte, inname en registratie van kantoormiddelen. Hierdoor kan de verbindende en dienstverlenende rol van de Facilitair Medewerker gecombineerd worden met die van een Officemanager of een Hospitality Medewerker.

Signaleren van trends en verbetermogelijkheden

Ten slotte gaat deze dienstverlenende rol ook nog wat verder dan het bovengenoemde. De Facilitair Medewerker gaat namelijk proactief aan de slag met het signaleren van trends en ontwikkelingen in de facilitaire markt. De medewerker heeft een algemene signaleringsfunctie voor kansen en verbeteringen voor de facilitaire dienstverlening binnen de organisatie. Daardoor bedenken zij facilitaire oplossingen voor in het beleid, dragen deze uit en zijn verantwoordelijk voor het uitleggen van procedures.

Kortom, een breed scala aan werkzaamheden!

Kom bij ons werken!
Meer over ArrangeGroup!

Meer weten over onze functies?