KNVB campus

Wij maken ook thuiswerken beter en leuker!

Geplaatst op: 27 maart 2020

Nu wij allen massaal thuiswerken voor een lange periode achter elkaar, ervaren we misschien ook dat dit niet voor iedereen even prettig, makkelijk en leuk is. Thuiswerken goed inrichten is van groot belang voor een productieve dag en voor je eigen gezondheid. En daar helpen wij je graag bij. Onze collega’s Sebastiaan Voortman (Arrange Consultancy), Jessie van Dingenen (Arrange Integrated) en Nathalie van Velzen (Arrange Interim) vertellen je vanuit hun facilitaire expertise hoe jij thuiswerken effectief kunt aanpakken. Immers maken wij als facilitaire experts werk en omgeving beter en leuker!

Je werkplek en werkhouding

Kies allereerst een plek in huis waar je fijn kunt werken, waar voldoende daglicht is en je minimaal 4m2 tot je beschikking hebt. Dit is bij voorkeur een plek die je aan het einde van de thuiswerkdag kunt verlaten. Voor het instellen van je werkplek en je werkhouding enkele tips:

  • Houd de juiste afstand tussen het scherm en je gezicht: Afhankelijk van de grootte van het beeldscherm dien je ongeveer 50 tot 60 centimeter van je beeldscherm af te zitten. Hoe groter het beeldscherm, hoe verder je hier vanaf moet zitten.
  • Stel de juiste kijkhoogte naar het scherm in: Het scherm moet recht voor je staan met een hoek van maximaal 45 graden ten opzichte van de onderkant. Werk je op een laptop? Gebruik dan een laptopstandaard, zodat je recht vooruit op het beeldscherm kijkt (en je hoofd niet beneden is gericht).
  • Houd een hoek aan van 90 graden voor armen en benen: Bij het werken achter een laptop betekent dit dat de hoogte van je stoel op een hoogte moet staan, dat je benen in een hoek van 90 graden zitten. Zorg ervoor dat je voeten daarbij op de grond kunnen staan. Ook je bureau of tafel dient zo ingesteld te zijn dat je met je armen vanuit dezelfde hoek het toetsenbord kunt bedienen.
  • Zorg voor een ontspannen houding: Houd je schouders ontspannen, maar ga niet onderuitgezakt in je stoel zitten. Houd een rechte rug, maar forceer dit niet.
  • Neem korte pauzes: Zorg voor afwisseling door af en toe een korte pauze te nemen. Een aantal korte pauzes zijn beter dan een lange pauze. Neem na 2 uur werken achter je computer of laptop, minimaal 15 minuten rust. Doe dit het liefst buiten om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Persoonlijk contact

In Nederland is thuiswerken vrij normaal. Wij zijn zelfs het Europese land waar het meest vanuit huis wordt gewerkt. Een dagje is lekker, maar weken achter elkaar? Het persoonlijk contact met je collega’s valt nu voor een lange tijd weg. En dat is nou juist wat wij bij ArrangeGroup zo belangrijk vinden: verbinding! Onze collega’s geven je enkele tips om deze verbinding te blijven behouden:

  • Zoek de verbinding digitaal op middels tools als Google Hangouts of Skype.
  • Zorg naast de zakelijke digitale interactieve ook voor informele momenten met collega’s. Bel elkaar af en toe op om een gezellig praatje te maken. Op deze manier maken we het thuiswerken ook nog leuk.
Thuiswerken-

Werkritme

Ook om jouw productiviteit te verhogen en jouw werkritme te bewaken hebben onze collega’s nog enkele tips:

  • Behoud routine in je dagen. Dit is belangrijk voor je productiviteit en energieniveau.
  • Definieer voor jezelf elke ochtend drie doelen die je die dag wilt bereiken.
  • Begin ‘s ochtends met de belangrijkste taken. Dan ben je het meest productief.
  • Wissel deep & shallow work af (geconcentreerde en oppervlakkige werkzaamheden).
  • Gebruik de focusmodus op je mobiel voor digital wellbeing.
  • Gebruik blocksite.co om websites te blokken en gefocust te blijven.
  • Gebruik de Pomodorotechniek, waarbij je steeds 25 minuten werkt aan een specifieke opdracht en vervolgens 5 minuten pauze neemt.

Werk privé balans

De grens tussen werktijd en privétijd kan door thuiswerken gemakkelijk vervagen. Zeker nu de scholen gesloten zijn is thuiswerken met kinderen een hele uitdaging. Soms kan het daarom effectiever zijn om jouw werkuren iets anders in te delen. Een ononderbroken werkdag met kinderen wordt namelijk lastig. Sta ‘s ochtends wat eerder op, zodat je al wat mails kan wegwerken voordat de kinderen wakker worden. Of klap ‘s avonds je laptop nog even open op het moment dat de kinderen al op bed liggen. Op deze manier bescherm jij je werktijd. Vergeet daarbij ook zeker je privétijd niet! Het gevaar van thuiswerken is dat je te lang doorgaat en dat het werk nooit stopt. Zorg er dus altijd voor dat je ergens op de dag voldoende tijd voor jezelf (en je gezin) neemt, waarin je het werk echt even loslaat.

Zorg voor voldoende beweging

Bewegen is gezond. Het zorgt voor een heldere geest en meer energie. Hierbij enkele tips om ook thuis in beweging te blijven:

  • Maak in de middagpauze een kleine wandeling. Zorg tijdens het wandelen dat je schouders weer wat bewegingsvrijheid krijgen door je armen los langs je lichaam te houden en je handen niet in je zakken te steken. Laat je telefoon daarbij thuis, zodat je echt even kunt ontspannen en niet per ongeluk weer in een zakelijke call belandt.
  • Probeer tijdens het bellen rondjes in huis te lopen.
  • Last van je nek of een zeurend gevoel in je onderrug? Dan is het tijd voor een mini-office workout! Gooi met een paar oefeningen je schouders regelmatig goed los.
  • Meditatie en Office Yoga zijn goede manieren voor extra beweging en ontspanning.

Doe je voordeel met deze nuttige tips en… blijf gezond!

Naar nieuwsoverzicht
Neem contact met ons op