Stijn-von-der-Fuhr

Welkom bij ArrangeGroup! Hoe medewerkers zich thuis voelen op hun werk

Geplaatst op: 3 september 2018

De economie zit volop in de groei en de arbeidskrapte op de markt houdt nu al langer aan. Het vinden van goed personeel vergt steeds meer inspanning. En als je een top-medewerker hebt gevonden, dan zie je die persoon liever niet binnen een paar maanden vertrekken. Investeren in (nieuwe) medewerkers is daarom cruciaal. Hoe zorg je dat een nieuwe medewerker zich oprecht welkom voelt? Maar ook efficiënt wordt ingewerkt en op een leuke manier informatie over de organisatie tot zich neemt? Een onderwerp waar ArrangeGroup veel waarde aan hecht en actie op onderneemt.

Een goede start

Als je aan de slag gaat bij een nieuwe organisatie, dan wil je een leuke start hebben. Je direct welkom voelen, kennismaken met je team en meegenomen worden in de cultuur en de belevenissen van je nieuwe collega’s. Hierbij wil je je niet verloren voelen in alle informatie die op je afkomt. Als je start goed verloopt, ben je minder geneigd om verder rond te kijken en na te denken of je wel wilt blijven. Met het behoud van nieuwe medewerkers en de focus op een goed onboardingsproces, kunnen organisaties een hoop besparen. Denk aan directe financiële besparingen en indirecte besparingen omdat opgedane kennis niet verloren gaat.

Het gevoel dat je welkom bent

Wat is onboarding eigenlijk? Marloes Blok, HR Adviseur bij Arrange Integrated, vertelt: “Onboarding wordt vaak gezien als een introductie. Maar onboarding gaat veel verder dan een introductie. Je geeft de medewerker alle nodige kennis en middelen om te socialiseren, te functioneren en om plezierig te landen in de organisatie. Hierbij wil je de medewerker een ‘wow, ik ben echt welkom’-gevoel geven. Laat zien hoe dankbaar je bent met de nieuwe medewerker en laat zien wie je als organisatie bent. Mocht de medewerker de organisatie uiteindelijk verlaten, dan wil je dat ze vertrekken met het gevoel dat ze de organisatie en collega’s echt gaan missen.”

Het onboarding proces

Het onboarding proces bestaat uit een aantal stappen: de preboarding, de onboarding (en functiegericht onboarding) en de offboarding. De preboarding is de tijd tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag. “De onboarding start met je eerste dag op je nieuwe werk. Alles draait hierbij om een plezierige landing. Denk aan kennismaken met je nieuwe collega’s, je werkschema voor die eerste week, uitleg van systemen, maar ook de aanmelding voor het eerstvolgende personeelsuitje. In die eerste dagen wil je de nieuwe medewerker echt aan de hand meenemen.” Ook de offboarding is hierbij belangrijk. “Als een medewerker uit dienst gaat, wil je dat die persoon zijn of haar werk goed overdraagt en met een goed gevoel de deur uitloopt. Een tevreden oud-medewerker beveelt je immers aan en promoot je bij andere bedrijven. Door de offboarding goed te laten verlopen, kun je ambassadeurs creëren.” aldus Marloes.

Onze eigen onboarding app

Om de employee journey goed te laten verlopen, is ArrangeGroup aan de slag gegaan met een onboarding app in samenwerking met Appical. Deze app heet een nieuwe medewerker welkom, voordat die persoon met zijn of haar eerste werkdag start. Op een leuke en laagdrempelige manier kan de medewerker kennismaken met wie wij als ArrangeGroup zijn. Door het lezen van handige weetjes, praktische informatie en het uitvoeren van leuke opdrachten.

Marloes: “De app is echt leuk, omdat het meteen laat zien wie wij als organisatie zijn. Er zitten elementen in die door collega’s gemaakt en aangedragen zijn en geeft meteen een duidelijke kijk in onze cultuur. Door middel van de app kun je op een plezierige manier onze organisatie leren kennen en direct meepraten over alles wat er speelt. Het gebruik van de app kost weinig energie en je krijgt er veel voor terug. Het wekt nieuwsgierigheid op en het triggert om de app actief te gebruiken.”

Deze app past goed bij de cultuur van ArrangeGroup: “Veel collega’s vervullen hun opdracht bij een opdrachtgever en niet op ons kantoor in Hilversum. Met de app kunnen collega’s digitaal makkelijk informatie halen en ontvangen. De app geeft een gevoel van binding. Het past bij onze kernwaarden, waarbij wij relatie en ontwikkeling centraal stellen. Vanuit onze believe en go for it-mentaliteit zetten wij deze app in.”

Borging onboarding app

Om de voortgang van het gebruik van de app te borgen, is er een manager app. Een leidinggevende kan zien welke informatie de nieuwe medewerker bekeken heeft. Naast persoonlijk contact kan de leidinggevende het proces goed bewaken en ingrijpen waar nodig. “Met een pilotgroep zorgen wij voor de doorontwikkeling van de app. Hier nemen wij voldoende tijd voor, zodat wij alle feedback kunnen verwerken en de app in een complete versie aan nieuwe medewerkers kunnen aanbieden. De onboarding app is slechts een onderdeel van het hele employee journey. Wij zijn druk bezig om onze gehele employee journey verder door te ontwikkelen. Alles om de medewerker van ArrangeGroup centraal te stellen.” aldus Marloes.

Terug naar nieuwsoverzicht!