Tiko Smetsers

Vertrouwen als KPI bij ketensamenwerking

Geplaatst op: 2 februari 2017

Yes! De academici van deze wereld zijn eruit: ketensamenwerking zorgt voor succes. Het maakt dingen mooier, beter, efficiënter, effectiever, duurzamer, innovatiever en nog veel meer! Nu hoeven we het alleen nog maar te gaan doen. Toch?

Gepubliceerd op Facto.nl

Ketensamenwerking: bedrieglijk simpel?

Op dinsdag 24 januari mocht ik een gastcollege bijwonen van Dr. Jack van der Veen, Professor Supply Chain Management aan de Nyenrode Business Universiteit. Zijn wervelende college begon ongeveer met de boodschap die ik hierboven heb geparafraseerd. Gelukkig wist ook Jack ons mede te delen dat ketensamenwerking vooral bedrieglijk simpel lijkt, maar zeker niet zomaar gerealiseerd is.

Traditionele relaties

De markt in zijn huidige vorm wordt vooral geregeerd door geld en macht, terwijl ketensamenwerking om een betere balans vraagt met andere sociale ordeningsprincipes die meer gebaseerd zijn op gezamenlijke doelen en gelijkwaardige relaties. In mijn eigen presentaties over Ketenintegratie op vakevent Facility for Future heb ik die concrete valkuilen ook benoemd; de traditionele klant-leveranciers verhouding (machtrelatie) en het eigenbelang van verschillende organisaties om geld te verdienen staan (te) vaak in de weg van een gelijkwaardige samenwerking. Dat begint bij het gebrek aan onderling vertrouwen tussen leveranciers onderling en klanten.

Onderling vertrouwen

En dat vind ik lastig, want vertrouwen is een heel ontastbaar en onzeker iets. Onderling vertrouwen moet je opbouwen en is lastig te tenderen. Ik wil op zoek naar een manier om dat vertrouwen meetbaar te maken. Of in ieder geval beargumenteerbaar te maken. SMART zal het nooit worden, maar vertrouwen is volgens mij uiteindelijk één van de belangrijkste pijlers voor een goed samenwerkende keten. Dat betekent ook dat het schaden van het onderlinge vertrouwen één van de belangrijkste redenen mag zijn om een samenwerking te beëindigen.

Doen, de beste manier van denken

Dat de markt er nog niet klaar voor is, is natuurlijk een te makkelijk excuus. Als we blijven doen wat we altijd gedaan hebben, krijgen we ook keer op keer hetzelfde resultaat. Gelukkig werd ik bij Facility for Future geïnspireerd door de Vrije Denkers; Doen is de beste manier van Denken. Ik wil daarom vooral gaan experimenteren en proberen in de facilitaire keten om te zorgen dat dit wél gaat werken. Is vertrouwen als KPI het antwoord? Of misschien zelfs samenwerkingen zonder contract? Ik zeg: Doen! Experimenteert u met mij mee?

Geschreven door Tiko Smetsers, Business Development Manager bij ArrangeGroup. Om de maand schrijft Tiko een column voor Facto.nl waarbij hij zijn visie geeft op facilitaire trends en actuele onderwerpen.

Terug naar het nieuwsoverzicht