KNVB campus

Van Servicedesk tot Europese aanbestedingen; het leven van een interimmer

Geplaatst op: 29 december 2020

In november 2018 is Mirjam Rodenburg, Interim Facility Professional bij Arrange Interim, gestart bij AQUON om de facilitaire servicedesk op te zetten. Een gaaf project waar zij met veel enthousiasme aan begon. Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en heeft Mirjam, naast het opzetten van de servicedesk, ook geholpen bij diverse andere grote projecten bij AQUON, zoals verhuizingen en Europese aanbestedingen. Als interimmer heeft zij in een korte tijd een hoop meegemaakt. Wij gingen met Mirjam in gesprek over haar leerzame tijd en uitdagende projecten bij AQUON.

Van student naar Facility Talent

In 2018 rondde Mirjam haar opleiding Facility Management af aan de Hogeschool van Rotterdam en kort daarna startte zij bij Arrange Interim. Zij koos destijds bewust voor een functie als Interimmer, omdat ze diverse facilitaire werkervaring wilde opdoen. Direct na het starten bij Arrange Interim begon Mirjam met haar eerste opdracht. Ze ging aan de slag bij AQUON, om de facilitaire servicedesk daar op te zetten. Mirjam vertelt: “In het begin vond ik de switch van student naar professional best wel pittig, omdat ik met weinig werkervaring meteen in het diepe werd gegooid. Maar door beetje bij beetje steeds meer op te pakken, vond ik uiteindelijk helemaal mijn draai en leerde ik op een praktijkgerichte manier enorm veel en snel. Mede door de goede begeleiding van AQUON en Arrange Interim.”

Opzetten facilitaire servicedesk

“AQUON had toen ik startte in november 2018 nog geen facilitaire afdeling en geen facilitaire servicedesk. Het was aan mij om de facilitaire taken compleet in kaart te brengen en bij de facilitaire afdeling te voegen die we aan het realiseren waren. Allereerst heb ik het meldingenbeheer in TOPdesk op mij genomen. Hier was ik verantwoordelijk voor een adequate afhandeling van de facilitaire meldingen in TOPdesk. Vervolgens heb ik langzaamaan de facilitaire taken overgenomen. Hierdoor werd ik eigenlijk een facilitair medewerker en had ik veel contact met de leveranciers.”, aldus Mirjam.

Meer verantwoordelijkheid

De facilitaire servicedesk stond, maar doordat er nu binnen AQUON een ‘facilitaire afdeling’ ontstaan was, ontstonden er ook nieuwe facilitaire projecten en uitdagingen die Mirjam kon oppakken. “Bij AQUON kreeg ik steeds meer vrijheid en verantwoordelijkheid om die projecten te doen en processen te verbeteren. Zo mocht ik onder andere aan de inkoopafdeling doorgeven welke facilitaire contracten aangepast, gestopt of verlengd moesten worden en mocht ik nieuwe contracten in overleg met Inkoop en de teammanager afsluiten. Ook heb ik de vervanging van alle bureaustoelen mogen coördineren. Tevens raakte ik betrokken bij verhuizingen en verbouwingen binnen AQUON. AQUON is een organisatie die onderzoek doet naar de kwaliteit van water en er worden steeds nieuwe onderzoeksmethoden ontwikkelt en gebruikt, waardoor er regelmatig interne verbouwingen en verhuizingen nodig zijn. Zo is er op de locatie in Leiden een laboratoriumruimte ingericht op de methode eDNA en in Tiel is er een ruimte ingericht op het onderzoek naar Pfas in het water. Deze verbouwingen heb ik beide mogen coördineren.”

Europese aanbestedingen

Omdat AQUON een overheidsorganisatie is en valt onder de waterschappen, zijn zij Europees aanbestedingsverplicht. Onlangs werden daarom de contracten voor de schoonmaak en reststoffenmanagement opnieuw Europees aanbesteed. Vanuit haar rol heeft Mirjam hier een mooie bijdrage aan mogen leveren. “Ik heb mee mogen helpen aan het schrijven van de Programma’s van Eisen, waarbij ik bij de medewerkers van AQUON de wensen en behoeften op het gebied van schoonmaakdienstverlening en reststoffenmanagement (Afval) heb opgevraagd. Vervolgens heb ik de partijen die geïnteresseerd waren mogen rondleiden in een zogeheten schouw en heb ik de daarna verkregen offertes samen met een team mogen beoordelen om uiteindelijk de keuze voor een partij te maken. In beide trajecten heb ik daarna ook de opstart van de nieuwe contracten mogen oppakken. Vanaf de start van het contract begin 2020 heb ik intensief contact gehad en samengewerkt met de nieuwe partijen, om de dienstverlening op orde te krijgen zoals in de contracten was afgesproken. Ik heb veel geleerd het proces van een Europese aanbesteding en vond het super interessant om vanaf het begin van het proces tot de opstart in de eerste maanden met de partijen te mogen werken.”

Een enorm leerzame ervaring

Bij AQUON heeft Mirjam veel leuke en uitdagende projecten kunnen doen, waardoor zij op persoonlijk vlak een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt. “Eerst was ik wat meer afwachtend, maar naarmate ik het bij AQUON steeds meer onder controle kreeg en ik steeds meer facilitaire zaken oppakte, werd ik veel zelfverzekerder en wisten de medewerkers van AQUON mij voor alle facilitaire zaken te vinden. Waar ik het meest van heb geleerd is het proces van de aanbestedingen en daarbij dan ook de opstart van de nieuwe contracten. Hierbij heb ik veel geleerd over het aansturen van leveranciers en het sturen op afspraken die in de contracten zijn afgesproken. Ook de verbouwingen waren best wel uitdagend in het laboratorium. Dat is toch even wat anders dan in een ‘’gewoon’’ kantoorpand. Al met al heb ik enorm veel geleerd tijdens mijn tijd bij AQUON.”

Naar het nieuwsoverzicht
Neem contact met ons op!