Stijn-von-der-Fuhr

Van bezit naar gebruik met pay-per-use

Geplaatst op: 14 augustus 2018

De tijd dat we naar een videotheek gingen om een film te huren is al jaren voorbij. Los van het feit dat alles ook op het internet te vinden is, kiezen we tegenwoordig massaal voor gemak en streamen we veel liever op afstand via Netflix, on Demand of Videoland. Zo heeft Videoland zijn eigen ondergang zelfs weten te redden door tijdig te schakelen naar een ander businessmodel. Nu wordt een film huren niet meer gezien als het eenmalig afnemen van een product, maar juist als een maandelijks afneembare service. Deze verandering geldt niet alleen voor films; ook het leasen van een auto of mobiele telefoon is gemeengoed geworden in ons dagelijks leven. Ook in de facilitaire branche is een toenemende vraag ontstaan naar dergelijke modellen waarbij de gebruiker puur en alleen betaalt voor wat hij gebruikt ‘as a service’. Zal deze trend zich doorzetten?

Gepubliceerd op Facto.nl!

De vlucht van FM richting vastgoed

Vroeger had facility management een vrij grijs imago. Maar na de jaren van toegepaste huishoudwetenschappen heeft FM een behoorlijke vlucht gemaakt. Integrated facility management ontwikkelt zich de laatste jaren exponentieel en groeit door hybride modellen steeds dichter tegen HR en vastgoed aan. Voorheen was het realiseren van kostenbesparingen de voornaamste beweegreden om een facilitaire samenwerking te starten. De focus lag hierbij primair op de kernactiviteiten. De huidige generatie outsourcers heeft zich echter veel verder ontwikkelt. Niet alleen vanuit de opdrachtnemer, maar juist vanuit opdrachtgever. Opdrachtgevers zijn vandaag de dag vaak goed in staat om aan te geven waar zij behoefte aan hebben.

‘As a service’ als heilige graal?

Maar waar hebben opdrachtgevers dan in toenemende mate behoefte aan? Het antwoord is volledige ontzorging, zichtbare meerwaarde in services, transparantie en het in kaart brengen van verschillende klantbehoeften. Men wil grip krijgen op zowel de facilitaire organisatie als op de gastbeleving. Hierdoor voeren bijvoorbeeld gemaksdiensten, flexwerken, vitaliteit en circulariteit thema’s momenteel de boventoon. Facilitaire dienstverleners delen kennis en expertise over deze thema’s breed via verschillende kanalen. Dit zet dienstverleners aan het denken om het traditionele businessmodel te verrijken met hybride concepten. Een ander perspectief op het aanbieden van diensten is noodzakelijk geworden.

Organisaties zijn op zoek naar mogelijkheden om alleen te betalen voor het daadwerkelijke gebruik en voeren hiermee de circulaire economie door in hun bedrijfsvoering. Het al dan niet circulair inrichten van de facilitaire organisatie door geen werkplekken meer te bezitten, maar te betalen voor gebruik. Ook wel ‘pay-per-use’ genoemd. Is dit businessmodel dan de heilige graal? Nee, maar het gaat de facilitaire organisatie wel op zijn kop zetten wanneer het zich blijft doorzetten in het huidige tempo.

Betaal je verbruik

De fiets met de blauwe voorband is nu niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Het niet meer bezitten van producten, maar producten als dienst afnemen zoals de Swapfiets neemt toe in populariteit. Ook scheermesjes (Boldking), bloemen (BloomOn), kleding (Cloakroom), koffiecups (Nespresso) en muziek (Spotify) volgen deze strategie. Het verkopen van diensten in plaats van eenmalige producten helpt aanbieders om a te komen van de traditionele transaction based partnerships. Neem in in de toekomst alleen af voor het verbruik van de aantal liftbewegingen, schoonmaakuren, koffiekopjes of het energieverbruik ‘as a service’. Een voorloper van werkplekconcepten volledig gebaseerd op pay-per-use is Corporate Places. Corporate Places is een deelplatform dat organisaties verbindt, kantooromgevingen in Nederland activeert en ontwikkelt tot circulaire hubs. Het facilitaire concept is volledig georganiseerd op basis van pay-per-use. EW Facility Services verzorgt de schoonmaak op locatie en integreert hospitality met kwaliteit, efficiency en flexibiliteit. De schoonmaakpartner werkt binnen de hotelbranche al bij verschillende opdrachtgevers al met het pay-per-room concept.

Kwaliteit of kostenreductie?

De vraag is alleen: zetten we het pay per use in de facilitaire branche in als inkooptool om zo kosten te reduceren? Of richten we ons tot de eindgebruiker en introduceren we pay-per-use om de eindgebruiker beter te bedienen? Hoe het ook wordt ingezet, deze trend zet zich zeker door. Het brengt een nieuwe vorm van co-creatie op gang en geeft een nieuwe twist aan de facilitaire branche. Ben jij al klaar voor de toekomst?

Geschreven door Stijn von der Fuhr
Commercieel Manager bij Arrange Integrated.