KNVB campus

Thema jaarcongres bekend: Gamification!

Geplaatst op: 26 augustus 2020

Meer dan ooit werd dit jaar een beroep gedaan op ons gedrag. Veel handelingen en gedragingen die we voorheen onbewust uitvoerden, kwamen onder een vergrootglas door de Coronacrisis. Zo mochten we ons gezicht niet meer met ongewassen handen aanraken, maakte het vertrouwde handen schudden plaats voor een ellebooggroet en werd van ons gevraagd drukke plaatsen te vermijden (dus óók dat terras op één van de warme dagen van de afgelopen tijd). Privé, maar ook zakelijk moesten we ons gedrag aanpassen: de thuiswerkrevolutie was ineens daar. We leerden massaal videovergaderen en ook de vrijdagmiddagborrel was anders dan normaal. Nog nooit waren we zo bewust van ons gedrag.

Gedrag

Wie ‘gedrag’ opzoekt in de Dikke Van Dale, vindt het volgende:
ge·drag (het; o)
manier waarop iem. zich gedraagt

Wikipedia definieert gedrag als: ‘het geheel van acties en reacties van een organisme, gewoonlijk met betrekking tot de natuurlijke omgeving en de sociale omgeving.’ De manier waarop je je natuurlijk gedraagt dus.

Facility management = gedrag

Bij welke andere managementdiscipline is gedrag zó belangrijk als bij facility management? In 2017 werd Facility Management in de 41000-normenserie omschreven als: FM is de organisatorische functie die mens, plaats en proces integreert binnen de bebouwde omgeving met als doelstelling om de kwaliteit van het leven van mensen en de productiviteit van het primaire proces te verbeteren.

Dus ‘wij FM’ers’ zijn gericht op het integreren van mensen, plaatsen en processen binnen de bebouwde omgeving. Opvallend veel overeenkomsten met de Wikipedia-definitie, vind je ook niet? Het gaat over een organisme in een natuurlijke en sociale omgeving.

Een goede uitvoering van een facilitaire strategie en de dienstverlening die daarmee samenhangt begint met het gedrag van organismen. Zo hoop je dat de receptioniste zich vriendelijk gedraagt tegenover bezoekers, wordt de hoogte van de waterrekening veelal bepaald door hoe lang men de kraan laat lopen en kun je nog het afval scheiden nog zo goed faciliteren, … het daadwerkelijke afval scheiden moet gebeuren op de werkvloer.

Nudging?

Misschien heb je wel eens gehoord over nudging. Onbewust gedrag bewust beïnvloeden. Iets wat als facility manager handig van pas kan komen, zo’n ‘duwtje in de goede richting’. Nudging gebeurt al volop om ons heen, vaak zijn we ons er niet van bewust. Het groene duimpje omhoog als je je netjes aan de snelheid houdt, gezonde(re) snacks op ooghoogte in de snackautomaat of die vriendelijke Holle Bolle Gijs die ervoor zorgt dat de Efteling schoon blijft.

Gamification!

Met de term Gamification ben je wellicht minder bekend. Dit gaat over het toepassen van spelelementen om gedrag te beïnvloeden. Waar een gedragsverandering bij nudging nog onopvallend in gang werd gezet, maak je het middels gamification écht leuk. Door de manier van denken en technieken uit games in te zetten in niet-game omgevingen, motiveer je gebruikers en verrijk je belevenissen. Grote kans dat jij ook dagelijks terugvalt op dat ene spelletje (op je telefoon); dan weet je hoe verleidelijk, boeiend, motiverend en bindend deze technieken zijn. Door met speltechnieken in te spelen op intrinsieke motivatie, bewerkstellig je gewenst gedrag. En als dat gedrag zo belangrijk is in een succesvolle facilitaire strategie; waarom gamification dan niet direct omarmen?

25e editie Arrange Consultancy jaarcongres

Met trots maken wij bekend dat de 25e editie van het Arrange Consultancy jaarcongres op vrijdag 6 november in het teken staat van Gamification. En hoewel het congres dit jaar wegens de huidige omstandigheden een andere vorm zal kennen dan de 24 voorgaande edities, maken wij deze editie onbetwist jubileum waardig! Binnenkort onthullen we het programma… Het belooft een mooie dag te worden met interessante sprekers en veel interactie. Binnenkort meer!

Inschrijven
Kom in contact