KNVB campus

Terugblik op een unieke jubileumeditie van het Arrange Consultancy jaarcongres

Geplaatst op: 11 november 2020

We kijken terug op een succesvolle 25e jubileumeditie van het Arrange Consultancy jaarcongres. Hoewel onder de huidige omstandigheden anders dan anders, maar zeker niet minder feestelijk. Op een unieke online congreslocatie mochten we de bezoekers welkom heten en inspireerden de sprekers ons over het thema Gamification.

Gamification

Meer dan ooit werd dit jaar een beroep gedaan op ons gedrag. Veel handelingen en gedragingen die we voorheen onbewust uitvoerden, kwamen onder een vergrootglas door de coronacrisis. Zo mochten we ons gezicht niet meer met ongewassen handen aanraken, maakte het vertrouwde handen schudden plaats voor een ellebooggroet en werd van ons gevraagd drukke plaatsen te vermijden. Privé, maar ook zakelijk moesten we ons gedrag aanpassen: de thuiswerkrevolutie was ineens daar. We leerden massaal video-vergaderen en ook de vrijdagmiddagborrel was anders dan normaal. Nog nooit waren we zo bewust van ons gedrag. En bij welke andere managementdiscipline is gedrag zó belangrijk als bij facility management?

Denken…

Sheryl Limburg, directeur van Arrange Consultancy, opende het congres met een korte introductie op het thema. Zelf werd zij verrast met een videocompilatie van 25 jaar dagvoorzitterschap. Een ‘trip down memory lane’ naar de dagvoorzitters die haar de afgelopen 24 edities voor gingen. Riëtte Dekkers mocht als eerste spreker de studio betreden. Zij sprak over de speelse benadering van Gamification en bracht ons kennis bij over de abstractie pyramide en wat de kritische succesfactoren zijn voor gamification. Vervolgens maakte Yuri Scharp de vertaalslag van het thema naar de praktische toepassing van Gamification in de werkomgeving. Yuri inspireerde ons om meer bevlogen aan het werk te gaan middels Playful Work Design. De derde spreker, Aileen Nederlof van House of Performance, gaf de bezoekers een doorkijkje in de toepassing van Gamification. Hiermee waren de handvatten uitgereikt om zelf met Gamification aan de slag te gaan.

..en doen!

Zoals de trouwe bezoekers van ons congres gewend zijn, zijn we niet vies van een gezonde dosis interactie. Maar, hoe zorg je met bijna honderd deelnemers voor interactie online? Marieke Borkus van Bedrijfshelden ging die uitdaging met ons aan. Middels een heuse FM Game ging de competitie van start. Door het hele land kwam iedereen – letterlijk! – in beweging om Gamification in te zetten in facilitaire vraagstukken rondom vitaliteit, het maken van gezonde lunchkeuzes en CO2-reductie. Onder leiding van vijf bevlogen Game Masters, zagen we weer veel creativiteit, spitsvondigheid, maar vooral fun terug bij de deelnemers. Aan het einde van de dag werd uiteraard één van de teams uitgeroepen tot winnaar; sindsdien mogen zij zich ware FM Game Masters noemen!

Een feestje!

Ook al hadden we de bezoekers het liefst offline willen ontmoeten, ook online kijken wij terug op een zeer geslaagd feestje. De bezoekers zijn het met ons eens. Vanuit de eerste evaluatie blijkt dat deze zilveren editie weer is geslaagd! Het thema smaakt naar meer, het online platform zorgde voor een aangename verrassing en iedereen ging vol energie het weekend in. Bekijk hieronder de aftermovie van deze bijzondere dag.

Op naar de 26e editie! Staat vrijdag 5 november 2021 al omcirkeld in jouw agenda?