ArrangeGroup

Servicedesk TNO geprofessionaliseerd door ArrangeGroup

Geplaatst op: 22 Sep 2015

TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie die mensen en kennis verbindt om innovaties te creëren die de kracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Om de servicedesk van TNO te centraliseren, professionaliseren en innoveren, ging Jan Nederveen – Hoofd Facilitaire Zaken bij TNO – een langdurige samenwerking met ArrangeGroup aan.

Uniforme werkwijze

ArrangeGroup heeft de afgelopen jaren diverse diensten aan TNO geleverd om de servicedesk te professionaliseren. De samenwerking startte in 2012 met het inregelen van een centrale servicedesk. ArrangeGroup leverde hiervoor advies en capaciteit in de vorm van Interim Professionals die het project begeleidden en werkprocessen in gang zetten. “De inzet van de Facilitaire Professionals van ArrangeGroup heeft onze servicedesk gecentraliseerd en geprofessionaliseerd. Er is een uniforme werkwijze ontstaan die door de verschillende regio’s wordt gehanteerd – zonder dat de regio’s er op achteruit zijn gegaan. Harde resultaten van dit project zijn uniforme procesomschrijvingen, werkinstructies, oplossingen op procesniveau en handzaam materiaal waar goed mee gewerkt kan worden. Dankzij de uniformering en de kritische noot van ArrangeGroup kunnen we de servicedesk-werkzaamheden efficiënter aanpakken en hebben we een betere werkplanning”, aldus Jan.

“Ik zie ArrangeGroup als een betrouwbare samenwerkingspartner die ik zeker aanbeveel bij andere organisaties.”

 

Verschil professional en talent

Jan verbaast zich over hoe snel de Interim Professionals van ArrangeGroup het werk op de servicedesk oppakken. Jan: “Ik was erg onder de indruk van hun kennis en ervaring. Zij snappen hoe een servicedesk werkt. Wel vind ik dat er een groot verschil is tussen de Interim Professionals en de Facility Talents. Deze talenten zijn net afgestudeerd en moeten nog ingewerkt worden. Ze zijn inhoudelijk wel op de hoogte van Facility Management, maar moeten nog leren hoe het is om in een professionele kantooromgeving te werken. De waarom-vragen die ze stellen kunnen echter heel verfrissend zijn. Personeel van buiten halen brengt sowieso vernieuwende ideeën met zich mee.”

Tijd voor teambuilding

In de jaren die volgden heeft TNO ook een Servicedesk Scan en diverse individuele en groepstrainingen voor de servicedesk-medewerkers afgenomen. “De Servicedesk Scan gaat inhoudelijk in op de werkzaamheden van de servicedesk en leverde procesmatige verbeterpunten op. De trainingen hebben teambuilding als doel. Daarbij wordt ingegaan op: wie ben je, hoe beïnvloed je elkaar en hoe werk je het beste met elkaar samen. Mijn doel van deze training is dat medewerkers in staat zijn om uit hun eigen zelfkennis de samenwerking te verbeteren en meer met elkaar te bereiken. De basis van de training is zeker gelukt, nu is het tijd voor de volgende stap binnen TNO en een verdere verbetering van de servicedesk.

Klik met ArrangeGroup

De samenwerking met ArrangeGroup is een aantal jaar geleden ontstaan doordat Twynstra en Gudde met een reorganisatietraject van facilities bezig was en ArrangeGroup aandroeg als betrouwbare partner met de juiste professionals en kennis op het gebied van Servicedesking.

Verhelderende, kritische houding

Het contact ontstond en het klikte meteen. Jan: “Het is mooi om te zien dat TNO – als grote organisatie – geholpen wordt door zo’n klein, jong en dynamisch bedrijf als ArrangeGroup. We helpen elkaar als het ware en ik ervaar het contact als zeer plezierig. Als ik met Arjan (red. Arjan Elst, eigenaar en directeur van ArrangeGroup) of Wouter (red. Wouter van Dorp, Field Manager bij ArrangeGroup) in gesprek ga, dan stellen ze de juiste vragen en komen ze met ideeën. Deze positief kritische houding is zeer verhelderend. ArrangeGroup doet meer dan ‘u vraagt, wij draaien’. Ik zie ArrangeGroup als een goede en betrouwbare samenwerkingspartner die ik zeker aanbeveel bij andere organisaties.”

Processen versnellen

Op de vraag welke tips Jan aan ArrangeGroup zou geven, is het even stil. “Over deze vraag moet ik even nadenken, dus dat is positief. Maar als ik toch wat wil noemen, dan noem ik de versnelling van processen. ArrangeGroup is een commercieel bedrijf en wil haar interimmers het liefst altijd op opdracht hebben en niet op de spreekwoordelijke bank. Heel begrijpelijk, maar als ik per direct een interimmer nodig heb, is er niet altijd iemand beschikbaar. Dit proces kan ArrangeGroup versnellen”, aldus Jan. Om hieraan te voldoen is ArrangeGroup bezig met een pool van interimmers die per direct beschikbaar zijn, waardoor we sneller kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de klant.

Jan Nederveen

In actie voor Ep & Vloet

Sociaal verantwoord ondernemen staat zowel bij Jan als bij ArrangeGroup hoog op de agenda. Jan is persoonlijk betrokken bij Ep & Vloet, een stichting die praktisch vrijwilligerswerk doet in Roemenië en Albanië. Iedere twee jaar vertrekt deze stichting met een groep naar het buitenland om de handen uit de mouwen te steken en praktische hulp te leveren. Het laatste project was de renovatie van toiletten in een psychiatrisch ziekenhuis in Albanië. ArrangeGroup sponsort dit project vanuit het geloof en de missie om samen te investeren en te ontwikkelen. Empowering People and Business!

bel mij terug