KNVB campus

Samen het FM-onderwijs beter en leuker maken!

Geplaatst op: 6 oktober 2020

Een onderwijsprogramma waarin de student aan zet is en de beroepspraktijk écht centraal staat. Samen met diverse partners maakt Hogeschool Inholland het waar. ArrangeGroup mag zich met gepaste trots een van deze partners noemen.

Een mooie samenwerking

Samenwerking tussen het onderwijs en het werkveld is van groot belang, zo vinden wij bij ArrangeGroup ook. Het resultaat is een win-win-wín-situatie: studenten leren de beroepspraktijk kennen, Hogeschool Inholland kan de aansluiting met het werkveld toetsen en ArrangeGroup draagt vanuit haar kernwaarden graag bij aan de ontwikkeling van studenten, die na hun studie meer dan welkom zijn. Bij facilitair ondernemershuis ArrangeGroup staat kennisdeling en ontwikkeling centraal. Collega’s verrijken elkaar continu vanuit hun eigen expertisegebied. Wij zijn ontzettend trots dat wij ook buiten onze organisatie kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van facilitaire studenten.

“Geen standaard lesprogramma, vaste boekenlijsten en tentamens. Geen rapportcijfers of docenten voor de klas. Wél eigen talenten ontdekken in een route die studenten zelf bepalen. Vanaf dit schooljaar zijn 80 studenten op deze wijze aan de slag gegaan met de opleiding Facility Management aan de Hogeschool Inholland.”

Van pieken en dalen naar formatief evalueren

Het klassieke onderwijs kent een golfbeweging: rustige tijden van les, lezen en luisteren – drukke tijden van tentamens en zelfstudie – daarna bijkomen en dan weer rustige tijden met les. Voor de meesten wel bekend. Wat ook bekend is, is dat de stof vaak na de tentamens toch weer wegebt. Het meeste leer je toch door te doen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer de student zelf de kennis en vaardigheden ontwikkelt, die stof op de lange termijn beter beklijft. In het onderwijsland noemen ze dit formatief evalueren. Daarom kiest Inholland ervoor studenten zelf hun eigen route te laten bepalen.

Leren van en in de praktijk

Het curriculum van het nieuwe programma is zo samengesteld dat de opleiding met de beroepspraktijk samenvloeit: vraagstukken uit de praktijk staan centraal en zijn vehikel voor het leren. Vraagstukken die door partners direct uit de beroepspraktijk worden aangeboden. Voldoende divers zodat ook hier studenten zelf een keuze kunnen maken wat het beste aansluit bij de leeruitkomsten/duurzame vaardigheden die zij op dat moment willen ontwikkelen. Vanuit onze kennis over en ervaring binnen het facilitaire werkveld ondersteunt ArrangeGroup studenten graag in het opdoen van deze praktijkervaring.

Samen ontwikkelen

De 80 studenten van Hogeschool Inholland hebben zich in de eerste weken van het collegejaar voornamelijk gericht op het in de vingers krijgen van deze nieuwe methode. Met de mantra ‘je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leerontwikkeling’ gaan ze vanaf maandag 28 september dan echt aan de slag. Ook het onderwijsteam leert nog dagelijks bij. Welke opdrachten werken goed, welke minder, en natuurlijk ook; hoe doe je dit terwijl het onderwijs voor een groot deel op afstand en dus digitaal is. Hoe hou je het persoonlijk en dichtbij, wat toch het motto van Inholland is. De eerste conclusie is; veel met elkaar blijven praten en snel schakelen wanneer iets niet loopt, heel Agile dus. Daarom is het motto van de studenten en docenten voor dit nieuwe onderwijs: Samen leren we beter!

Trots zijn wij dat wij als een van de partners toekomstige FM’ers op weg kunnen helpen in hun ontwikkeling en mee mogen bouwen aan dit nieuwe onderwijsprogramma!

Meer informatie of meedenken?

Wil je meer weten over het vernieuwde onderwijsprogramma en de samenwerking tussen Inholland en partners, of vind je het leuk om mee te denken? Neem direct contact op met Felicia (ArrangeGroup) of Sara (Hogeschool Inholland).

Felicia Koning

Felicia Koning
felicia.koning@arrangegroup.nl

Sara Steenkamp

Sara Steenkamp
sara.steenkamp@inholland.nl