Vivian Meulenveld (medium)

Kantoormens van de toekomst; zorg dat je geen ‘Emma’ wordt

Geplaatst op: 10 december 2019

Onlangs verscheen een artikel dat direct onze aandacht trok. Gedragsfuturologen hebben onderzoek gedaan naar de gezondheid van Britse werknemers en creëerden ‘de kantoormens van de toekomst’: Emma. Een schokkend voorbeeld van hoe wij – kantoorpersoneel – eruit komen te zien als wij niets veranderen aan ons – veelal zittend – gedrag op de werkvloer. Emma heeft een permanente bochel, dikke enkels en polsen door het vele zitten, rode ogen veroorzaakt door beeldschermlicht en een grauwe huid door gebrek aan daglicht en slechte luchtkwaliteit. Dit bericht staat in groot contrast tot de vele berichten over het gezonde kantoor, aandacht voor vitaliteit op de werkvloer en ruimte voor ontspanning tijdens werktijd. Tijd om eens kritisch te kijken naar onze eigen werkomstandigheden; worden we net als Emma of kunnen we dit nog voor zijn?

Trends vs. realiteit: een 1-op-1 match?

Werken op het moment dat jou het beste uitkomt, zit-sta bureaus en deskbikes voor meer beweging, een potje tafeltennis of darts om even te ontspannen, green walls die stressverlagend werken en zuurstof genereren en sporten tijdens werktijd. Een typische werkdag en werkomgeving anno 2019, toch? Als je alle berichten over gezonde kantooromgevingen mag geloven wel. Maar in hoeverre geldt dit eigenlijk voor ‘heel’ (kantoor)werkend Nederland?

Eerlijkheidshalve, leek het ons goed eerst eens kritisch naar onszelf te kijken. Nu is het zo dat bij ArrangeGroup 90% van de collega’s bij een opdrachtgever op locatie werkt of ingehuurd wordt. Veel van deze collega’s zijn gebonden aan vaste werktijden om bijvoorbeeld een servicedesk te bemannen. Thuis werken of buiten de file reizen als dat beter bij jouw gewenste dagritme past? Dat is lastig, want de opdrachtgever moet toch kunnen zien dat je aan het werk bent? Een break nemen omdat je eventjes moet opladen? Wat zal de opdrachtgever wel niet denken… Deze collega’s willen zich altijd optimaal inzetten voor een opdrachtgever, maar zijn daardoor niet altijd in de gelegenheid hun eigen prettige manier van werken te volgen. Ook niet als dat de productiviteit zou verhogen. Daarin zijn we vaak afhankelijk van de werkcultuur en -omgeving van de opdrachtgever.

Gezonde werkomstandigheden op afstand

‘Wij maken werk en omgeving beter en leuker’: dat is waar wij ons als ArrangeGroup voor inzetten. De geaccrediteerde consultants van Arrange Consultancy helpen bijvoorbeeld bij het realiseren van een gezonde werkomgeving door het toepassen van de WELL Building Standard en het optimaliseren van de werkplekervaring middels de Leesman Index. Ook bij Arrange Integrated ontwikkelen wij werkplek- en huisvestingsconcepten waarin gezondheid een grote rol speelt. Vanuit onze kennis en ervaring kunnen wij dus wel stellen dat wij bij ArrangeGroup weten waar de werkomgeving aan moet voldoen om van positieve invloed te zijn op de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Maar onze grootste uitdaging richting onze eigen collega’s, zoals we hierboven al even aanstipten, is: hoe kunnen wij zorgen voor gezonde werkomstandigheden, voor alle collega’s die buiten de deur werken? Waar wij geen directe invloed hebben op de werkplek, rustmomenten en beweging.

Zomaar een paar ideeën die wij tijdens het schrijven van dit artikel bedachten (en die we graag met jou delen!):

  • Het belang van afwisselend werken en bewegen uitdragen naar onze collega’s, mede door hen bekend te maken met bijvoorbeeld deskbikes en ‘weetings’ (walking meetings) op ons hoofdkantoor in Hilversum, maar ook bij hen op locatie;
  • Collega’s stimuleren buiten werktijd te bewegen en ontspannen, door het aanbieden van sport abonnementen met korting;
  • Interne coaches beschikbaar hebben waar collega’s altijd kunnen aankloppen, om zo aandacht te hebben voor ieders mentale gezondheid;
  • Het aanbieden van een collectieve zorgverzekering die vitaliteit omarmt;
  • Met opdrachtgevers in gesprek gaan over de switch van aanwezigheidsverplichting naar resultaatverplichting. Dit maakt onze collega’s vrijer in het indelen van hun werkdag zoals past bij hun eigen leefritme;
  • Een persoonlijk budget beschikbaar stellen waarmee alle collega’s zelf een gezonde werkplek kunnen creëren (denk aan hulpmiddelen om staand te kunnen werken, laptophouders die een bochel voorkomen, apps die aangeven wanneer het tijd is om even een rondje te lopen…)

Onze doelen voor 2020

Eerlijk is eerlijk, wij (en dan spreken we voor de gemiddelde kantoormedewerker) weten best hoe wij gezonder kunnen werken. Toch blijkt het in praktijk best lastig om dit daadwerkelijk te doen. Het helpt om de verantwoordelijkheid voor de gezonde werkomgeving bij een persoon te beleggen, bijvoorbeeld bij de Facility of Community Manager. Bovendien ondervinden we op korte termijn misschien geen hinder van onze werkhouding, omdat de lichamelijke impact geleidelijk gaat. Hoe kunnen we dan toch op tijd ingrijpen en voorkomen dat we straks als ‘Emma’s’ door het leven gaan? Door nú te starten met ideeën zoals hierboven genoemd. 2020 staat voor de deur en wij van ArrangeGroup dagen jou uit om 1 of 2 acties te bedenken die jouw leven vanaf 1 januari 2020 iets gezonder gaan maken. Dit kan iets heel kleins zijn, zoals ieder uur 5 minuten weg van je werkplek of na de lunch een klein blokje om. Wat wij gaan doen? Op 2 januari in gesprek met onze directie om te bepalen wat wij gaan doen voor onze medewerkers, om gezondere werkomstandigheden te creëren. Zodat we over 20 jaar nog ‘gewoon’ Elize, Felicia, Emma (oeps, verwarrende naam) en Simone zijn in plaats van allemaal bleke, kromme, futloze ‘Emma’s’…

Deel jouw idee

We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën en komen graag over dit onderwerp met elkaar in gesprek. Deel je jouw ideeën met ons via info@arrangegroup.nl t.a.v. ‘Kantoormens van de toekomst’?

Emma

Deze blog is geschreven door Felicia Koning & Elize Vonk Noordegraaf van Arrange Consultancy en Simone van der Neut & Emma van der Zouwen van Arrange Integrated.