ArrangeGroup

“Ik wil de bank zoveel mogelijk ontzorgen en een prettige partner zijn!”

Geplaatst op: 01 Dec 2016

Roel Daniels is werkzaam als Facilitair Coördinator bij ArrangeGroup. In deze functie is hij verantwoordelijk voor het aansturen van de facilitaire medewerkers bij het cluster Rabobank Zuid-Oost Brabant, bestaande uit Rabobank de Kempen, Eindhoven-Veldhoven en Het Groene Woud Zuid. In dit interview vertelt hij over de efficiëntieslag die hierdoor ontstaat.

De bank ontzorgen

Als regiepartner is ArrangeGroup bij diverse lokale banken verantwoordelijk voor de aansturing en de gedeeltelijke operationele uitvoering van de facilitaire dienstverlening. Roel vertelt over zijn functie bij de bank: “Als Facilitair Coördinator bestaan je belangrijkste taken uit het aansturen van het facilitaire team en de coördinerende functie richting de opdrachtgever, in dit geval de Rabobank. Ik heb nauw contact met de Service Managers en probeer echt een sparringpartner voor hen te zijn. Mijn doel is dan ook om de bank zoveel mogelijk te ontzorgen en een prettige partner te zijn in het gehele facilitaire proces. Ik wil écht een aandeel zijn voor de bank!”

Eerste afschaling een feit

Op dit moment heeft de eerste afschaling plaatsgevonden bij Rabobank de Kempen. Roel: “Ik ben verantwoordelijk voor de facilitaire activiteiten bij drie verschillende banken. Bij de eerste bank die live ging – Rabobank De Kempen – waren we door alle procesverbeteringen en veranderingen binnen de bank al snel toe aan een afschaling. Deze afschaling werd vormgegeven door een medewerker van Rabobank De Kempen deels in te zetten bij Rabobank Eindhoven-Veldhoven. Een voordeel is dat de medewerkers van ‘mijn’ banken elkaar, elkaars werkwijze en de verschillende banken leerden kennen. We proberen altijd kritisch te kijken naar de bezetting en met de bank mee te denken. Deze kritische houding op kosten en formatie heeft bij Rabobank De Kempen tot een mooie besparing gezorgd.”

Veranderingen bij de bank

De komende tijd gaan er een aantal zaken bij de bank veranderen, wat effect heeft op de facilitaire werkzaamheden. “Denk aan het postproces; veel regels veranderen bij de bank. Afschriften kunnen dan niet meer fysiek bij de bank worden ingeleverd, waardoor de hoeveelheid post verminderd en een aantal taken vervallen. Daarnaast kunnen de Servicedesk Medewerkers tijd besparen door alle meldingen online te ontvangen via het FMIS (in plaats van telefonisch of via een e-mails). Met de tijd die overblijft kunnen andere facilitaire zaken worden opgepakt”, aldus Roel.

Van de Stap naar de Sprong

De volgende stap is dat de drie banken uit het cluster Rabobank Zuid Oost Brabant hun werkwijze verder verbeteren en uniformeren. Om de activiteiten en processen van de facilitaire servicedesk te optimaliseren wordt de overgang gerealiseerd in drie stappen: de ‘Hink’, de ‘Stap’ en de ‘Sprong’. Medio voorjaar 2017 beogen we om met de drie banken uit het cluster Zuid-Oost Brabant de overgang naar de Sprong te maken. Deze sprong kan pas gemaakt worden als alle drie de banken hieraan toe zijn.

Roel: “Tijdens de sprong staan samenwerking en uitwisselbaarheid centraal. De drie servicedesks worden gecentraliseerd, waarbij met een zogenaamde hostbank wordt gewerkt. De hostbank wordt aangewezen als de hoofdlocatie van de cluster banken en hier zal de fysieke servicedesk zijn. Met als voordeel dat alle medewerkers op dezelfde uniforme wijze werken, denk aan de postafhandeling en de verwerking van meldingen in het FMIS. Hierdoor zijn de medewerkers volledig uitwisselbaar zijn en dus ook mobiel tussen de verschillende locaties. Deze centralisering zorgt voor een efficiëntieslag, een uniforme werkwijze en een eenvoudigere uitwisselbaarheid van de facilitaire medewerkers.”

Ervaring in het facilitaire werkveld

Roel kan zijn opgedane facilitaire ervaring goed inzetten bij de Rabobank. In 2004 heeft hij de HBO opleiding Facility Management afgerond aan de Zuyd Hogeschool in Heerlen. “Daarna ben ik gestart als docent Facilitaire Dienstverlening op het Arcus College in Heerlen. Ik heb daar een hele leuke tijd gehad, maar na drie jaar wilde ik meer praktijkervaring opdoen in het facilitaire werkveld.” En die ervaring heeft Roel zeker opgedaan. Zo is hij Facility Manager geweest bij onder andere APM Terminals, Intel Amsterdam, Momentive Specialty Chemicals en bij McArthurGlen Designer Outlet Roermond.

Waarom ArrangeGroup?

Op de vraag waarom Roel zo graag bij ArrangeGroup wilde werken, antwoordt hij: “Ik heb bewust gekozen voor een informele, platte organisatie, zodat de communicatie persoonlijk, makkelijk en efficiënt verloopt. Ook spreekt het me aan dat ArrangeGroup erg vernieuwend is. ArrangeGroup beweegt goed mee met de markt en kan hierdoor snel en flexibel inspelen op veranderingen.”

bel mij terug