ArrangeGroup

Hoe kan ik u helpen? De impact van individualisering op FM

Geplaatst op: 01 Nov 2016

Zoals aangegeven in mijn vorige blog ‘Welke invloed heeft robotisering op de facilitaire gastheer?’ verandert de wereld om ons heen in sneltreinvaart. Naast technologische ontwikkelingen hebben sociaal-economische ontwikkelingen ook impact op ons facilitaire vakgebied. Individualisering is hier een goed voorbeeld van. Nu lees ik hier nog wel eens sombere berichtgeving over. Het is één van de oorzaken van kloven tussen mensen en vermindering van een hechte band. Maar is dat wel terecht? Het biedt toch juist ook kansen? Het leidt ertoe dat mensen zich beter kunnen uiten en zich kunnen ontplooien. Wat merken wij eigenlijk van de individualisering binnen facilitair en hoe gaan wij daar mee om?

Onderdeel van onze werkomgeving

Mensen zijn door technologische ontwikkelingen steeds vrijer om altijd én overal te kunnen werken. En ondanks dat we vrijer zijn, heerst vooral het gevoel dat we tijd te kort komen. Ik kan mij daar als hardwerkende vader van twee kinderen helemaal in vinden. Dit zorgt in toenemende mate in de behoefte aan flexibiliteit. En daar waar eerder eens gesproken werd over het faciliteren van de thuisomgeving, aangezien we vooral thuiswerken, zie je nu dat gemaksdiensten en -producten juist onderdeel worden van de werkomgeving. We zijn meer op kantoor, zijn druk en moeten dan ook nog aan de boodschappen denken of niet vergeten dat ene pakketje af te geven.

Door de individualisering ontstaat er een meer diverse en persoonlijke vraag naar dienstverlening. Bovendien stellen we daar zwaardere eisen aan. We kijken verder dan de diensten die wij als werknemer nodig hebben, het moet ‘privé’ aan onze behoeften voldoen. Het dient innoverend en flexibel te zijn. Gemaksdiensten spelen daar dankbaar op in. Ten tijde van de introductie van Het Nieuwe Werken werd de kantooromgeving steeds meer een ontmoetingsplek, aangezien mensen meer gebruik gingen maken van de thuiswerkplek. Nu de individualisering steeds verder doordringt, gaat het in de werkomgeving naast ‘werken’ en ‘ontmoeten’ om ‘personaliseren’.

Volledig focussen op het werk

Denk bij persoonlijke dienstverlening op het werk aan een stomerij, boodschappenservice, pakketdienst, kledingadvies, autowasservice en avondmaaltijden; wat natuurlijk super handig is voor mij als hardwerkende vader. Allemaal services bedoelt om in te spelen op de persoonlijke behoeftes van onze ‘klant’, zodat hij zich volledig kan focussen op het werk. En zo kan de medewerker zich niet alleen ontplooien als gevolg van de individualisering, maar ook doordat hij optimaal gefaciliteerd wordt. Niet alleen in zijn werk, maar door ook in persoonlijke, privé gerelateerde behoeftes te worden voorzien. Gemak dient immers de mens.

En zo verwacht ik dat we steeds meer op kantoor te vinden zijn – ondanks de vrijheid in plaatsonafhankelijk werken. We worden meer in onze (persoonlijke) vraag voorzien en het is gewoon leuk. Daar is gamification een mooi voorbeeld van. Fun op het werk, maar daarover later meer!

Facilitair gastheer

Geschreven door Wilfried Polman, Business Solutions Engineer bij ArrangeGroup

bel mij terug