ArrangeGroup

Het bestaansrecht van de Facility Manager

Geplaatst op: 06 Aug 2015

De voorzitter van de Raad van Bestuur kwam onlangs naar me toe en vertelde moeite te hebben met de term ‘Facilitair Manager‘ en het vak ‘Facility Management‘. Dit deed mij denken aan vroeger. Aan de vraag die mijn oom stelde: welk vak heb je geleerd? Wat kan je als klaar bent met je studie? Heb je dan specialistische kennis en verstand van catering, inkoop, schoonmaak, financieel management, technisch beheer, hospitality en vastgoed? Het antwoord is nee. Het is onmogelijk om van alle FM-gerelateerde vakgebieden specialistische kennis te hebben. Het is mijn visie te werken vanuit een bredere bedrijfsvoering, niet vanuit de traditionele facilitaire disciplines. Het is tijd voor een verandering van uitvoering naar regie!

Transitie naar regieorganisaties

Verschillende bedrijven hebben de ontwikkeling van traditioneel Facility Management omgezet naar die van een moderne regieorganisatie. Belangrijk kenmerk van deze transitie is de uitbesteding van facilitaire taken en de focus op account- en inkoopmanagement. Regie op FM overschrijdt grenzen en voorziet in ‘om-denken’. Een mooi voorbeeld hiervan is Schiphol. Gedreven door kostenreductie en de focus op duurzaamheid, heeft Schiphol een betekenisvolle slag geslagen op het gebied van verlichting. In plaats van lampen, kopen zij nu licht in. Het traditioneel lampen vervangen heeft plaatsgemaakt voor een ketenorganisatie met partners als Cofely en Philips. Deze partners verzorgen de installatie en het onderhoud van moderne LED-verlichting binnen heel Schiphol.

Aandacht voor verandering

Met een vooruitziende blik verwacht ik dat veel bedrijven over vijf tot tien jaar de transitie naar een regieorganisatie hebben voltooid. Deze verandering kan echter pas plaatsvinden als men begrijpt hoe men moet veranderen. Dit vraagt om een sterke sturing op strategie, een visie op veranderen, aandacht voor ontwikkeling en het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers bij de regiekoers.

 
Het ontbreken van een verandercultuur binnen je organisatie bestaat naar mijn idee niet. Het ontbreken van een visie hoe je wilt veranderen en wat dit van medewerkers vraagt, bestaat wel. Ik geloof daarom in het investeren in medewerkers en het vergroten van hun betrokkenheid. Alleen zo slaagt de verandering ook echt!

De rol van de nieuwe Facility Manager

Vaak merk ik dat men niet precies weet wat er binnen de organisatie speelt. Wat is dan veranderkracht? In dat geval kun je per definitie de regierol niet goed outsourcen. Weet wat er speelt en welke diensten binnen de organisatie nodig zijn, voordat je het aan gespecialiseerde aanbieders gaat uitbesteden. Juist door het uitbesteden van uitvoerende taken kan de organisatie als geheel flexibeler worden. Een goed geoliede regieorganisatie betekent dat men in staat is om nauwgezet de vertaling van behoeften te maken. De organisatie kan zich hierdoor volledig richten op haar kerntaken, grote schaalvoordelen realiseren en aanzienlijke kostenbesparingen genereren. In regie blijven bij een verregaande uitbesteding en deze regie behouden is essentieel voor het succes. Hiermee verklaar ik met trots het bestaansrecht van de Facility Manager.

Door: Jochem Verkerke, Senior Interim Manager bij ArrangeGroup

bel mij terug