KNVB campus

Directeur Arjan Elst over thuiswerken

Geplaatst op: 8 april 2020

Net als vele anderen werken ook facility professionals sinds de coronacrisis massaal thuis. Hoe pakken zij dit aan en wat zijn hun ervaringen? Facto volgt verschillende collega’s binnen het facilitaire werkveld en dit keer gingen zij in gesprek met Arjan Elst, Directeur van ArrangeGroup. 

Sinds wanneer werk je permanent thuis?

“ArrangeGroup volgt de maatregelen van RIVM op, dus toen op donderdag 12 maart bekend werd gemaakt dat iedereen zoveel mogelijk thuis moest werken, hebben wij diezelfde middag een bericht uitgestuurd naar onze collega’s om hier gehoor aan te geven. Arrangers die thuis kunnen werken, doen dit ook. Inclusief ikzelf.”

Hoe ziet je werkplek er thuis uit?

“We hebben gelukkig verschillende plekken in huis waar we kunnen werken. Afhankelijk van het soort werk, wordt ook de keuken- en buitentafel gewoon gebruikt. Met elkaar hebben we wel afspraken moeten maken over geluid, concentratie en vaste eetmomenten. Stiekem hanteren we thuis ook activiteit-gerelateerd werken. De computerkamer is bij de jongens (ik heb twee zoons van 10 en 12 jaar) favoriet. Zelf vind ik het heel fijn om de zon te volgen (áls die schijnt). Ik ben dus niet persé gehecht aan een vaste plek, maar als ik er één als favoriet moet aanwijzen, dan is het in de zon op onze afgesloten veranda.”

Welke online-tools gebruik je om in contact te blijven met collega’s?

“Collega’s konden altijd al online inloggen in onze werkomgeving, dus de stap naar thuiswerken was niet zo heel groot. En omdat veel collega’s door heel Nederland werken, werkten we al regelmatig met Google Hangouts of Youtube. Nu wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt en aangevuld met Microsoft Teams, Zoom en Skype. Ook heb ik direct Airpods gekocht. Aanvankelijk vond ik ze te duur, maar met het beeld van meerdere weken voornamelijk thuiswerken, vind ik die uitgave nu wel gerechtvaardigd.”

Hoe ziet je werkdag er in grote lijnen uit?

“Ik probeer wel een ritme aan te houden en ben van 08.00 tot 18.00 uur volop aan het werk. Daarnaast is ons kantoor in Hilversum nog geopend – weliswaar met iets aangepaste openingstijden en een minimale bezetting – omdat de business nog zoveel mogelijk doorgaat. Ik voer veel gesprekken en afhankelijk van het type gesprek zoek ik een werkplek op, wat ook wat afwisseling en beweging geeft. Overigens probeer ik ondertussen sowieso te bewegen door te wandelen en te sporten. Mijn werkdag sluit ik iedere dag af met een drankje met het hele gezin. Overigens wel met een 0.0 biertje, anders ontstaan er weer hele nieuwe problemen.”

Hoe organiseer je alles met kinderen in huis?

“Ons huishouden draait natuurlijk ook gewoon door. Ik vind het echt superleuk om te zien dat onze zoons hier automatisch meer hun verantwoordelijkheid in nemen. Ze helpen zelfs mee met koken. Dus ‘samen sterk’ gaat thuis ook op. Overdag doen zij vooral hun eigen ding. Ze werken zelfstandig aan hun huiswerk en waar de één vooral naar buiten gaat om te sporten en nieuwe hobby’s te ontdekken, zoals vissen, wil de andere juist (sociale) contacten opzoeken. In deze tijden gebeurt dat dan vooral online. En wat dan soms net iets te veel van het goede is. Dit herkennen vast meer ouders.”

Is je productiviteit gelijk gebleven, verbeterd of minder?

“Ik merk dat ik wel veel meer moet leveren in deze tijdelijke nieuwe werkelijkheid. Er wordt simpelweg meer gevraagd. Ten eerste als mens, waarbij ik mezelf ook meer moet richten als vader, leraar en ondernemer. In de rol van Directeur van ArrangeGroup vereist deze situatie ook veel van ons leiderschap. De business gaat gewoon door. Ook ben ik Crisismanager, waarbij we moeten dealen met deze situatie en zeilen bijzetten. En last but not least, als Transformatiemanager. Want hoe bizar deze tijd ook is, het biedt ook kansen om fundamenteel te veranderen. Als mens, bedrijf en als land.”

Wat mis je het meest (ten opzichte van op kantoor werken)?

“Ik ben echt een mensen-mens, dus ik mis de echte persoonlijke gesprekken. Deze zijn voor mij toch vollediger. Ik mis de verbale communicatie en de energie. Dit zit vooral in de basale dingen, zoals het koffiepraatje, een externe afspraak, bezoek en de lunchwandelingen. Al lopen mijn vrouw en ik ook gerust een rondje buiten met een broodje in de hand.”

Wat is jouw gouden tip voor andere thuiswerkers?

“Ik heb mezelf een automatisme aangeleerd, om eerst de trap op en af te lopen als ik een kop koffie neem. Zo blijf ik tussen het werken door voldoende in beweging. Ook sluiten we met collega’s iedere werkweek af met een digitale VRIJMIBO. Een collega staat dan in zijn huiskamer aan een draaitafel verzoeknummers te draaien en ondertussen wordt er wat gechat, gedanst, bingo gespeeld of gewoon doorgewerkt. Dit geeft positieve energie om de werkweek af te sluiten en het weekend in te luiden.”

Kom in contact
Terug naar het nieuwsoverzicht