KNVB campus

De gouden formule van onze Hospitality Professionals

Geplaatst op: 8 april 2021

ArrangeGroup heeft zich in de loop der jaren steeds verder gespecialiseerd op het gebied van hospitality. Als FM partner verzorgt Arrange Integrated regelmatig hospitality oplossingen op maat voor diverse organisaties. Wij spraken met een aantal Hospitality Professionals van ArrangeGroup over het hospitality-vak. Hoe zien zij gastvrijheid en waar wordt hun hospitality-hart blij van?

De ontvangsthal is mijn domein

Meer dan 20 jaar werkte Stieneke bij de bank, waarna ze in 2014 in de functie van Facilitaire Services en Hospitality rolde. Een functie die zij nog veel leuker vond dan dat ze in eerste instantie al dacht. “De receptiebalie is mijn basis. Vanuit hier werk ik aan diverse digitale taken, maar zodra de klanten binnenkomen stap ik direct weg achter de balie om hen tegemoet te treden voor de ontvangst en een praatje. De ontvangsthal is écht mijn domein.”, aldus Stieneke Waninge, Hospitality Host.

Een gouden formule

Soledad werkt sinds kort in de wereld van hospitality, maar de digitalisering in deze branche is haar niet ontgaan. Tegelijkertijd ziet ze dat de branche het persoonlijke contact wel weet te behouden. “Digitalisering is handig en veilig, maar niet alles kan online gebeuren. Het zijn vaak de kleine persoonlijke momenten die hospitality krachtig maken. Dat is de reden dat bezoekers en klanten graag terugkomen. Dat is de kracht van hospitality en waarom wij fysiek aanwezig zijn. Juist de combinatie van beiden is een gouden formule.”, aldus Soledad van der Avoird, Hospitality Medewerker & Facilitair Service Medewerker.

De kunst van gastvrijheid

Wanneer je succesvol wil zijn in dit vak heb je een goede mensenkennis nodig. Je vindt het leuk om contact te maken met mensen, begrip te tonen voor hun situatie en het hen naar de zin te maken. Mensen een goede dag bezorgen en een negatieve ervaring ombuigen naar een positieve ervaring vindt Willeke het leukste wat er is. “Wij zijn bij ArrangeGroup heel sterk in het meedenken en samen ontwikkelen met de klant. Wij vullen hun dienstverlening aan en dankzij onze oplossingsgerichte manier van denken en doen kunnen wij snel schakelen. Zowel op het gebied van hospitality als facility management.”, aldus Willeke Doek, Hospitality Coördinator.

Uitdagingen binnen het vak

Het hospitality-vak kent ook uitdagingen, waar de corona-crisis er één van is. Hospitality Coördinator Joke Pool herkent deze uitdaging. “Gastvrijheid kenmerkt zich door het persoonlijke en deels fysieke contact met de bezoekers. De huidige corona-crisis maakt het echter lastiger om direct contact te leggen met bezoekers. Samen met de Hospitality Manager kijken wij hoe wij het beste om kunnen gaan met de huidige situatie en coach ik mijn teams en stimuleer ze om creatieve en veilige oplossingen te gebruiken.”, aldus Joke Pool, Hospitality Coördinator.

Hospitality aanpassen aan sfeer

Als er iets is wat Lisa door de jaren heen geleerd heeft, dan is het dat hospitality maatwerk is. “Het inrichten van de hospitality dienstverlening is volledig afhankelijk van de omgeving. De sfeer en type organisatie kunnen hierin heel bepalend zijn. Vaak zie je bij kantooromgevingen een meer zakelijke benadering van gastvrijheid, terwijl het in de horeca vaak wat losser is ingericht. Blijf ervoor waken dat hospitality altijd gericht is op de klant. Service is wat je geeft, gastvrijheid is hoe je het laat voelen.”, aldus Lisa Lehman, Regio Hospitality Medewerker.

Een verbindende factor

Djarmila is van nature zeer geschikt als gastvrouw. Met een open karakter en glimlach maakt zij met iedere bezoeker direct contact en helpt zij hen verder op weg. “Als Hostess bij de bank ben ik een verbindende factor tussen alle mensen in het pand. Ik ben voor iedereen het eerste aanspreekpunt. Naar mijn mening maakt vooral spontaniteit en oprechte interesse het verschil in mijn functie.”, aldus Djarmila Snelders, Hospitality Host.

De afwisseling maakt het leuk

Vanaf dag één voelde Jeanette zich thuis in de wereld van hospitality. Met name de afwisseling is iets waar zij heel blij van wordt. “Als Hospitality Medewerker kan je jouw functie vormen naar een afwisselende, veelzijdige en dankbare rol binnen de organisatie. Met een open houding komt er van alles op je pad gedurende een werkdag en kan jij gasten een unieke beleving bezorgen. Elke dag kent zijn eigen uitdagingen en kansen.”, aldus Jeanette de Haan, Hospitality Medewerker.

Meer weten over onze hospitality oplossingen?

Elize Vonk Noordegraaf

Kom in contact met:
Elize Vonk Noordegraaf
Consultant
elize.vonknoordegraaf@arrangegroup.nl
06 41 86 93 19

Of download ons kennisdocument: 

Hospitality Insights 2021