ArrangeGroup

De donkere dagen voor Kerst (deel III)

Geplaatst op: 13 Dec 2013

Het is weer zover! De donkere dagen voor Kerst zijn daar. De nachten worden langer en de dagen dus korter. We maken ons op voor de vieringen en wellicht verplichtingen van de feestdagen.

Deel III – Kerstpakketten

Het is weer zover! De donkere dagen voor Kerst zijn daar. De nachten worden langer en de dagen dus korter. We maken ons op voor de vieringen en wellicht verplichtingen van de feestdagen. Sinterklaas was in het land met zijn trouwe gevolg en ook de kerstman heeft, zo is uit betrouwbare bronnen binnen zijn leaseorganisatie vernomen, zijn slee winterklaar gemaakt. Bijzondere jaarlijks terugkerende tradities en gewoonten waar iedereen bewust of onbewust zijn bijdrage aan levert, tekenen de donkere dagen voor Kerst.

Ook dit laatste artikel neemt één van de drie aspecten van deze periode onder de loep en passen we deze toe op de wereld van inkoop en facilitair.

Voor organisaties is de tijd aangebroken om de kerstpakketten te verdelen onder de medewerkers. Voor een facilitaire organisatie een drukke tijd met veel voorbereiding die, in de maanden voorafgaand aan het uitdeelmoment, gestalte heeft gekregen. De afgelopen jaren is in de wereld van de kerstpakketten een verschuiving waarneembaar. Waar een aantal jaar geleden nog grote (goed)gevulde dozen werden uitgedeeld aan de medewerkers, zien we tegenwoordig veel vaker kerstcadeaus in de vorm van een tegoed- of waardebon die inwisselbaar is op (speciaal ingerichte) websites. Stemmen we iedereen hiermee tevreden? Is dit wat we als (facilitaire) organisatie willen uitstralen naar onze medewerkers? Een tegoedbon?

Ja en nee. Voor sommige medewerkers is het een waar geschenk om zelf hun kerstcadeau uit te zoeken, terwijl anderen juist de spanning missen van het openmaken van een grote doos samen met de familie. Het is een illusie om met een weloverwogen aankoop al je medewerkers blij te maken, daarvoor zijn mensen helaas te verschillend. Uiteraard zijn er altijd mensen die het sowieso allemaal niet nodig vinden, of per definitie de keuze die je als bedrijf gemaakt heb niet goed zullen keuren. Geef het maar op! Je zult het nooit voor elkaar krijgen om iedereen tevreden te krijgen, maar mocht je in de gelegenheid zijn om het naar een afdeling over te dragen voor volgend jaar, zou ik zeggen doen!

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je je medewerkers een blijk van waardering geeft voor hun inzet. Overigens hoeft dat niet alleen tijdens de kerst hoor, waardering tonen mag altijd en hoeft niet altijd materialistisch te zijn. Waardering mag het hele jaar door en kan ook door het geven van een schouderklopje of een oprecht compliment. Als je aandacht hebt voor je individuele medewerkers hebt zullen ze loyaal zijn aan de organisatie en sneller bereid zijn het ‘stapje extra’ te doen.

Mocht u desondanks een objectieve toetsing van uw kerstpakket verlangen kunt u deze in tweevoud doen toekomen aan ArrangeGroup t.a.v. Hans de Lange en Tiko Smetsers, Hardwareweg 32 te Amersfoort.

Fijne Feestdagen en tot volgend jaar!

Door: Hans de Lange en Tiko Smetsers, Sr. Interim Professionals

bel mij terug