ArrangeGroup

De donkere dagen voor Kerst (Deel II)

Geplaatst op: 13 Dec 2013

Het is weer zover! De donkere dagen voor Kerst zijn daar. De nachten worden langer en de dagen dus korter. We maken ons op voor de vieringen en wellicht verplichtingen van de feestdagen. Sinterklaas was in het land met zijn trouwe gevolg en ook de kerstman heeft, zo is uit betrouwbare bronnen binnen zijn leaseorganisatie vernomen, zijn slee winterklaar gemaakt. Bijzondere jaarlijks terugkerende tradities en gewoonten waar iedereen bewust of onbewust zijn bijdrage aan levert, tekenen de donkere dagen voor Kerst.

Deel II: Korte dagen, lange nachten

Ook dit tweede artikel van het drieluik, neemt één van de drie aspecten van deze periode onder de loep en passen we deze toe op de wereld van inkoop en facilitair.

Het is, op het moment van schrijven, 15:44 uur en dankzij de bewolking en lichte mist voelt het alweer als schemering. Het zal niet lang meer duren totdat het donker is. Tijd om weer eens te wijzen op energiekosten? Waarom zouden we ‘s avonds nog zoveel kantoren verlichten als er toch niemand, of slechts een enkeling, aanwezig is om er gebruik van te maken?

Met de juiste middelen is het bij veel bedrijven prima mogelijk om in de avonduren thuis te werken. Zeker rond de kerstdagen is het natuurlijk heerlijk om thuis bij je familie te zijn en als je dan nog ondertussen wat werk kan verrichten, is dat helemaal mooi. Een goede reden om onze kantoorpanden eerder dicht te gooien en niet meer openstellen tot 22:30 uur. Tegenwoordig zijn er op technische vlak natuurlijk genoeg hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat lampen niet meer branden en de klimaatbeheersing (verwarming) automatisch wordt teruggedraaid.

Doe het licht uit

Een lampje op je kantoorpand om je logo uit te lichten is tot daar aan toe, maar een volledig kantoorpand waar het licht de hele nacht brand? Wat mij betreft mag het licht uit en kunnen de donkere dagen voor kerst nog wel wat donkerder.

Als facilitair verantwoordelijke dien je hierover na te denken en actie op te ondernemen. Op basis van de 3 P’s (People, Planet en Profit) is er op deze aspecten winst te behalen of ben je in ieder geval van toegevoegde waarde.

Door: Hans de Lange en Tiko Smetsers, Sr. Interim Professionals

bel mij terug