ArrangeGroup

De donkere dagen voor Kerst (deel I)

Geplaatst op: 28 Nov 2013

Het is weer zover! De donkere dagen voor Kerst zijn daar. De nachten worden langer en de dagen dus korter. We maken ons op voor de vieringen en wellicht verplichtingen van de feestdagen. Sinterklaas is in het land met zijn trouwe gevolg en ook de kerstman heeft, zo is uit betrouwbare bronnen binnen zijn leaseorganisatie vernomen, zijn slee winterklaar gemaakt. Bijzondere jaarlijks terugkerende tradities en gewoonten waar iedereen bewust of onbewust zijn bijdrage aan levert, tekenen de donkere dagen voor Kerst.

Deel 1: (Kerst)inkopen

In dit eerste artikel, onderdeel van een drieluik, nemen we drie aspecten van deze periode onder de loep en passen we deze toe op de wereld van inkoop en facilitair.

Baanbrekend onderzoek afgelopen week; geloof het of niet, maar de prijzen in speelgoedwinkels stijgen rond de feestdagen! Wie had dat zien aankomen! Met dit in het achterhoofd kunnen we wellicht eens kijken naar de wijze waarop wij zelf als facilitaire branche inkopen. Denk bijvoorbeeld eens aan de wijze waarop het contract voor groenvoorziening en terreininrichting is opgesteld. Is het daadwerkelijk nodig om 12 maanden per jaar onderhoud uit te laten voeren aan de groenvoorziening op uw terrein of is het misschien handiger om in de winter meer aandacht te besteden aan gladheidsbestrijding?

Een nieuw contract voor je koffieautomaten sluit je af aan het einde van het jaar. Op dat moment is de oorlogskas van onze vrienden (lees leveranciers) in de koffiebranche goed gevuld en heb je meer mogelijkheden om tot interessante overeenkomsten te komen. Misschien willen ze zelfs je huidige contract wel afkopen.

Slimme afspraken maken

Als commercieel bedrijf is het niet handig je vloeren in de was te zetten tijdens de zomervakantie, dan doen alle scholen in Nederland dat al en is de vraag ruimschoots groter dan het aanbod. Op andere momenten kun je dit waarschijnlijk veel voordeliger laten doen. Denk hierbij aan de kerstvakantie. Hoogstwaarschijnlijk zal de werkplekbezetting in deze periode een stuk lager zijn en is dit wellicht een uitgelezen mogelijkheid om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren in het kantoorpand. Hierover goede en slimme afspraken maken met je leveranciers kan voor beide partijen een win-win situatie opleveren.

Kortom, je hebt niet alles het hele jaar nodig. Besteed daarom bij het aangaan van een contract aandacht aan welke diensten je wanneer nodig zult hebben, combineer dat op een handige en efficiënte manier en koop producten en facilitaire diensten in als vraag en aanbod in jouw voordeel werken…

Door: Tiko Smetsers en Hans de Lange, Sr. Interim Professionals

bel mij terug