KNVB campus

De bijdrage van Facility Management aan de huidige coronacrisis

Geplaatst op: 22 april 2020

We leven in een bizarre tijd, waarin we allen onze weg proberen te vinden naar het nieuwe normaal. In deze strijd tegen corona levert facility management een belangrijke bijdrage, zo ook ArrangeGroup. Dit doen wij onder andere voor onze opdrachtgevers in de zorgsector, die momenteel hun handen vol hebben. Jeroen Planjer, Senior Interim Manager bij Arrange Interim, was de afgelopen maanden werkzaam bij WZU Veluwe als Projectcoördinator. Door de coronacrisis is zijn rol flink veranderd en is hij de laatste weken druk geweest met het ombouwen van een ouderenzorg-locatie tot een opvangplek voor herstellende coronapatiënten. Mooi om te zien hoe facility management impact kan maken in dit gevecht tegen covid19.

Verantwoordelijk voor huisvesting WZU Veluwe

Jeroen Planjer is enkele maanden geleden gestart als Projectcoördinator bij WZU Veluwe, voor woonzorg De Bunterhoek. Binnen zijn opdracht was hij verantwoordelijk voor de gehele inrichting en verhuizing van drie verouderde zorglocaties naar één nieuw zorgcentrum dat het afgelopen jaar gebouwd werd. “Een uitdagende klus waarbij naast de 114 bewoners en het zorgpersoneel, ook alle inrichting verhuisd moest worden. Denk aan medische apparatuur, de kantooromgeving, de keuken. Aan alles werd gedacht.” aldus Jeroen. Halverwege januari werd de verhuizing geleidelijk aan gestart en het einde van zijn opdracht leek in zicht. Totdat Nederland halverwege maart werd overvallen door het coronavirus.

Herstelunits voor corona patiënten

Met de recente verhuizing achter de rug, stonden de drie verouderde zorglocaties leeg. Halverwege maart kwam er een verzoek van Sint Jans Ziekenhuis om te helpen bij het creëren van herstelunits voor herstellende coronapatiënten. Jeroen vertelt: “Ineens was ik verantwoordelijk voor het ombouwen van oude zorglocatie tot een opvangplek voor herstellende coronapatiënten. Afdelingen moesten weer worden opgeknapt, stroomvoorzieningen en medische apparatuur gereed gemaakt, om zo 12 herstelunits te kunnen creëren. Daarnaast moesten we uitgaan van besmettelijke patiënten, waardoor ook de facilitaire aspecten hygiëne en omgeving een belangrijkere rol kregen in dit hele proces. Binnen aanzienlijke tijd diende het zojuist verlaten pand ineens als opvang voor patiënten die rustig konden herstellen na twee weken op de Intensive Care te hebben gelegen. Momenteel liggen de herstelunits nog steeds vol.”

De bijdrage van facility management

De huidige coronacrisis vraagt veel van ons allen. Om te helpen kan facilitair management een bijdrage leveren aan onder andere de zorgsector. “Ik ben blij dat ik op deze manier een steentje heb kunnen bijdrage aan de coronacrisis. Ontzettend mooi hoe snel dit soort initiatieven tot stand komen in deze tijden en hoe FM hier een bijdrage aan kan leveren.” zegt Jeroen. En niet alleen in de zorg kan facility management impact maken. Ook kantooromgevingen zijn onderhevig aan de gevolgen van de coronacrisis.

Arjan Elst, Directeur ArrangeGroup, vertelt: “De coronacrisis heeft een enorme impact op onze gehele samenleving. En terwijl veel bedrijven nog druk zijn met de gevolgen van de coronacrisis op de dagelijkse praktijk, lijkt het moment dat we weer naar kantoor mogen te naderen. Maar hoe? Kantooromgevingen dienen zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Facility Management kan daar een mooie bijdrage aan leveren.”

Een blik op de toekomst: de anderhalve meter samenleving

Op het gebied van huisvesting en kantooromgeving ligt er in de toekomst nog een grote taak bij de facilitaire branche. Sinds halverwege maart werkt Nederland grotendeels thuis. Maar wie een korte blik op de toekomst werpt ziet een hoop werk. Het gereedmaken van panden voor de terugkeer van medewerkers en het faciliteren in de nieuwe anderhalve meter kantooromgevingen. Hoe waarborgen we de 1,5 meter afstand tussen collega’s? Uitdagingen waar wij met zijn allen over na moeten denken en waar facility management bij kan helpen.

Wij helpen jou graag!

Is jouw organisatie al klaar voor de terugkeer naar kantoor? Heb jij facilitaire hulp nodig in deze tijden? Of wil je graag sparren over jouw facilitaire vraagstukken? Wij helpen je graag, nu of in de toekomst. Bekijk hier onze mogelijkheden.

Kom in contact
Terug naar het nieuwsoverzicht