KNVB campus

ArrangeGroup faciliteert in een anderhalve meter kantooromgeving bij Nutreco

Geplaatst op: 12 juni 2020

De anderhalve meter economie heeft een enorme impact op ons allemaal. In deze nieuwe samenleving zoeken we naar het ‘nieuwe normaal’ Kantooromgevingen moeten zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Facility Management kan daar een mooie bijdrage aan leveren. Wij weten hoe je de stap zet richting de anderhalve meter werkomgeving. Zo draagt collega Gerlinde Boom van Arrange Interim bij aan de anderhalve meter proof kantooromgeving van Nutreco. Een mooi project waar wij met haar over in gesprek gingen. 

Dienstverlening bij Nutreco

Al enkele jaren verzorgt Arrange Integrated de integrale facilitaire dienstverlening bij Nutreco. Dit deden zij al geruime tijd op de locatie in Amersfoort, maar sinds kort is hier ook de locatie in Boxmeer bijgekomen. In deze bijzondere tijden van Corona is deze dienstverlening uitgebreid met een collega van Arrange Interim, Gerlinde Boom, die de teams op locatie ondersteunt bij het realiseren van de anderhalve meter kantooromgeving. “Als onderdeel van het facilitaire team ben ik mede-verantwoordelijk voor de implementatie van de anderhalve meter kantooromgeving. Daarin heb ik vooral een adviserende en coördinerende rol en denk ik mee over bepaalde onderwerpen en beleid. Uiteraard help ik ook mee met de uitvoering waar nodig. Ik ben met name verantwoordelijk voor de signing in het pand en de hygiëne middelen. Welke signing en hygiëne middelen gebruiken wij op welke plaatsen en met welk doel? Denk hierbij aan looplijnen, desinfectie palen, wegwerpbare bureauonderleggers en aanpassingen in het bedrijfsrestaurant.”, aldus Gerlinde.

Kantooromgeving Nutreco anderhalve meter proof

Naast haar verantwoordelijkheid voor de signing en hygiëne middelen, denkt Gerlinde ook mee over beleid van verschillende aspecten, zoals werkplekindeling, schoonmaak en veiligheid. Samen met de facilitaire teams brengt zij knelpunten binnen de panden in kaart, waar veel mensen samenkomen en en creëert hiervoor veilige, praktische oplossingen. Gerlinde vertelt; “Momenteel zijn wij bezig met het opstellen van een actieplan. Hoe gaan we de kantoren nu daadwerkelijk inrichten om de anderhalve meter te kunnen borgen binnen de panden. Hiervoor zijn voornamelijk looproutes, kantoorinrichting, signing en het opstellen van duidelijke regels van groot belang. Daarnaast doen we aanpassingen in de dienstverlening, zoals de frequentie van de schoonmaak, een aangepast aanbod in het bedrijfsrestaurant en een aangepast bezoekersprotocol.”.

Tot nu toe werd er door de collega’s van Nutreco zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Sinds 2 juni is Nutreco echter begonnen met een pilot. Op de locatie in Amersfoort is er inmiddels 1 verdieping open, waar ze van start gaan met de huidige kantoor aanpassingen. Ook op de locatie in Boxmeer is inmiddels een gebouwdeel geopend voor personeel. Het idee van de pilot? Testen, evalueren, bijsturen en als alles goed verloopt opschalen. Met als doel om op de lange termijn dit plan volledig uit te kunnen rollen. Wanneer dit zal zijn is lastig te zeggen. Voor deze pilot is een reserveringsapp in gebruik genomen, om zo de capaciteit in de gebouwen te waarborgen. Gerlinde was medeverantwoordelijk voor de implementatie hiervan en is eveneens aangesteld als contactpersoon voor vragen hierover van het de medewerkers.

Toegevoegde waarde facilitair management

De afgelopen tijd zien we dat Facility Management een grote bijdrage kan leveren in deze strijd tegen corona. Als Facilitair Interim Professional brengt Gerlinde een facilitaire blik op het geheel. Als Interimmer geeft zij middels haar frisse kijk steeds nieuwe inzichten. Zij heeft immers al veel ervaring opgedaan bij diverse organisaties. Gerlinde vertelt; “Facilitair Management brengt een grote toegevoegde waarde met zich mee. De facilitaire teams op locatie voeren allerlei veranderingen door in verschillende soorten dienstverlening zoals de catering, schoonmaak en receptie. Dit zijn facilitaire zaken en dat is dus bij uitstek iets waar facilitair wat mee kan. Maar ook werkplekomgeving is een belangrijk aspect. Het bieden van praktisch inzicht in hoe veranderingen moeten plaatsvinden. Als Facilitair Professional ben je een spin in het web. Je kent de processen en je kent het pand door en door. Tevens beschikken wij over de waardevolle connecties binnen het werkveld.”

Heb je nog tips voor andere bedrijven?

Voor iedereen is deze situatie nieuw. Daarom deelt Gerlinde vanuit haar expertise en ervaring enkele tips. “Het is een bijzondere situatie, waarin ik mij kan voorstellen dat bedrijven alles snel weer willen opstarten, maar pas hiermee op, want er zullen veel keuzes gemaakt moeten worden over zaken die nooit eerder zijn voorgekomen. Je mag dus best wel even de tijd nemen om hier goed over na te denken. Doe niet alles in een keer, maar werk gefaseerd. Blijf observeren, evalueren en bijsturen. Kijk daarnaast ook eens goed om je heen wat andere organisaties doen en wat hun ervaringen zijn. Een ander belangrijk aspect ligt bij communicatie en het creëren van begrip. Zorg er voor dat medewerkers weten waar bepaalde keuzes op gebaseerd zijn. Daarnaast raad ik aan om een facilitair team verantwoordelijk te maken voor dit proces. Zij hebben de kennis en expertise in huis en hebben connecties in het werkveld. Ga dus niet zomaar alles op eigen houtje uitvogelen.”, aldus Gerlinde.

ArrangeGroup helpt ook jou graag

Op het gebied van kantooromgeving ligt er in de toekomst nog een grote taak bij de facilitaire branche vanwege Covid19. Het gereedmaken van panden voor de terugkeer van medewerkers, het faciliteren in de nieuwe anderhalve meter kantooromgevingen of het faciliteren van het structureel inbedden van thuiswerken. Uitdagingen waar wij met zijn allen over na moeten denken en waar Facility Management bij kan helpen. Heb jij facilitaire hulp nodig in deze tijden? Of wil je graag sparren over jouw facilitaire vraagstukken? Wij helpen je graag, nu of in de toekomst.

Kom in contact
Terug naar het nieuwsoverzicht