Wilfried Polman

2030: Maak je klaar voor de digital natives

Geplaatst op: 11 december 2017

Ik ga je direct uit een droom helpen. Ik ga niet voorspellen. Voorspellen is gevaarlijk, want het komt zelden uit. Een Chinese filosoof zei ooit: “Zij die kennis hebben, voorspellen niet. Zij die voorspellen hebben geen kennis.” Ik ga niet voorspellen hoe het facilitair vakgebied er in 2030 uitziet. Als ik door publicaties, artikelen en blogs heen kijk zie ik echter wel een rode draad, die maakt dat ik mijn kijk op 2030 met jou wil delen.

Geschreven door Wilfried Polman, Manager Business Solutions bij Arrange Integrated.

Digitale technologie

Centrale aanjager is het digitale tijdperk. Waar we nu druk zijn met de komst van Generatie Y of beter bekend de Millennials, kunnen we in 2030 pas echt onze borst nat maken. Generatie Z. Digital natives. Een individu geboren na de wijdverspreide adoptie van digitale technologie. Een generatie, geboren met een spreekwoordelijke smartphone in de hand. Mijn dochter, nu vijf jaar oud, behoort tot deze generatie. En geloof mij, ondanks dat we haar zoveel mogelijk laten spelen, is ze zo handig met een smartphone en tablet en weet ze binnen no-time Netflix of Youtube op te starten. Want ja, ‘zomaar’ televisie kijken dat doen we niet meer hè pap?!

Grillige consumenten

We verwachten dat generatie Z een eindeloze informatiestroom kan verwerken en gewend is aan een onophoudelijke dialoog. Daardoor hebben ze een hele korte aandachtsspanne. Ze zijn zelfredzamer, meer zelfbewust en gedreven dan Millennials. Ze zijn intuïtief innovatief, overproductief, kunnen goed multitasken, zijn doelgericht en realistisch. En belangrijk voor de Facilitair Manager: ze worden slimme en grillige consumenten. Ze zijn veeleisender dan ooit. Als een bedrijf niet onmiddellijk kan leveren, dan gaan we toch naar een ander. Er zijn leveranciers en producten in overvloed.

Faciliterend kader

In 2030 treden de eerste mensen uit generatie Z toe tot de arbeidsmarkt. Millennials zijn dan 30 tot 45 jaar oud en doorgegroeid tot het leidinggevend kader. Voor zover nog sprake is van een leidinggevend kader. Beter spreken we van een faciliterend kader. Generatie Z is niet-hiërarchisch ingesteld, wil zelf het liefste freelancen en ziet een eventuele ‘baas’ als vriend. Autoriteit is niet vanzelfsprekend, liever behandelen we elkaar op gelijke voet. Het ondernemen zit generatie Z in het bloed. Ze zijn opgegroeid in een tijd dat niet alleen het aantal startups sterk groeit, maar ook het aantal startups dat doorgroeit tot zeer succesvolle bedrijven.

Hoger doel

Met behulp van technologie doen we in 2030 alles slimmer, beter en gemakkelijker. Het hogere doel hierin is belangrijk. We doen de dingen vooral samen. Co-makership, netwerken, collaborative economy, communities, participatie. In 2030 nemen we samen het heft in handen en praten we niet meer over deel- en circulaire economie, maar leveren we daadwerkelijk een zinvolle bijdrage aan de maatschappij. Ik hoor jullie denken: “En hoe ziet het facilitair vakgebied er dan uit?” Eén ding weet ik zeker, heel anders dan nu. Ik noem drie dingen.

1. Coworking buildings

Ten eerste hebben we in 2030 nauwelijks nog ‘eigen’ kantoorpanden. En de panden die we hebben, stellen we open voor elkaar. De zogenoemde coworking spaces hebben hun vlucht genomen, waardoor zelfs sprake is van coworking buildings. Bedrijven die hun kantoorpand niet volledig of gedeeltelijk openstellen, lopen het risico te verdwijnen. Zo’n coworking building is overigens niet alleen voor startups en freelancers. Nee, voor iedereen. Wij willen immers verbinden, samen komen, netwerken, wij willen onderdeel zijn van een community. Dit vraagt een zeer wend- en weerbare facilitaire organisatie. Er is geen tijd om de ‘klant’ te leren kennen. Je hebt enkel grillige consumenten die continu snel en top bedient willen worden.

2. Pay per use services

Het gebruik maken van coworking buildings is ook in 2030 niet gratis, maar zowel de betaling daarvan als de vorm van betalen is anders. Generatie Z is dan onderdeel van een bedrijf, het zelfstandig ondernemen zit in hun DNA. Ze voelen zich ondernemer, zijn zelfredzaam en willen dit op hun eigen wijze financieren. In 2030 beschikken medewerkers daarom volledig over een eigen budget en bieden we als facilitair alleen nog pay per use services aan. En hoe ze het gebruik van zo’n coworking building bekostigen? Nou gewoon, met behulp van bitcoins.

3. Personal health

Tot slot introduceer ik de Personal Health Conciërge. Je kent ze wel, die handige collega, die de oren en ogen van de organisatie is. Eén van de belangrijkste mensen binnen het Facilitaire Team. Ze zorgen voor een schone en veilige werkomgeving. In 2030 kunnen ze optimaal inspelen op de behoeften van de ‘klant’ aangezien ze ook verstand hebben van vitaliteit en welzijn. Ze zijn naast conciërge ook een coach, een vertrouwenspersoon, een bron van inspiratie en motivatie. Ze helpen de organisatie aan gezonde en mentaal flexibele medewerkers. Dit sluit mooi aan op mijn eerdere blog waarin ik de vraag centraal zet: “Is de afdeling Human Facilities de toekomst?”

Het vakgebied in 2030

In 2030 ziet de wereld en daarmee ons vakgebied er echt anders uit. Daar kan ik nog wel weken over schrijven. Welke verwachting heb jij als je naar de toekomst kijkt? Wat kun jij noemen als je aan 2030 denkt? En wat betekent dat voor facilitair? Voel je vrij en deel het mij en de lezers.

Terug naar het nieuwsoverzicht